Blog | 21 juni 2020 | Albert Struik

Lean HRM, the Monozukuri Way! (4)

In een vorig nieuwsbericht hebben we de tweede van de zes kernelementen van Lean HRM, het zichtbaar maken van alle verliezen in de organisatie, toegelicht. De derde kernwaarde van Lean HRM, na het zichtbaar maken van alle verliezen/ HR faalkosten in de organisatie op basis van harde HR data, is het elimineren van alle verliezen/ HR faalkosten.

 

Blog | 18 juni 2020 | Albert Struik

Gedragsmanagement; de M-factor

Uit herhaald onderzoek blijkt dat organisatieveranderingen in slechts zo’n 30% succesvol verlopen. Dit betekent dus dat 70% van alle organisatieveranderingen mislukt! Dit geldt voor fusies, leanprojecten, automatiseringsprojecten etc. In 60% van de gevallen wordt “gedrag’’ aangewezen als de grote boosdoener van dit falen.

 

Blog | 13 mei 2020 | Albert Struik

Lean HRM, the Monozukuri Way! (3)

In een vorig nieuwsbericht hebben we de eerste van de zes kernelementen van Lean HRM, het vaststellen van en het vasthouden van de ‘’True North’’ toegelicht. Dit artikel gaat over het tweede kernelement, het zichtbaar maken van alle verliezen.

 

Blog | 27 april 2020 | Rick Struik

Effectief reorganiseren

Reorganisaties vinden plaats in goede tijden en in minder goede tijden. Een bedrijf moet gezond blijven en meegaan met ontwikkelingen. Deze ontwikkelingen kunnen verband houden met concurrentie, verjongen, aanpakken van de organisatie efficiency of een combinatie van deze factoren. De huidige Corona crisis zorgt voor een overmacht situatie. Snel en effectief handelen is geboden om deze tijd het hoofd te bieden. Dit zal hand in hand moeten gaan met een doordachte en gestructureerde aanpak. Een McKinsey onderzoek naar reorganisaties vertelt dat zo’n 80% van de reorganisaties niet de gewenste verandering bewerkstelligt en in 10% van de gevallen het bedrijf zelfs ernstige schade berokkent.

 

Blog | 17 maart 2020 | Albert Struik

Lean HRM, the Monozukuri Way! (2)

In een vorige blog hebben we toegelicht waar het bij Lean HRM, the Monozukuri Way in de kern om gaat en de belangrijke rol die HRM op zich moet nemen bij het continu verbeteren in de organisatie. Monozukuri kijkt systemisch naar alle elementen van continu verbeteren, zowel de technische als de sociale aspecten. Verbeteren is ontwikkelen, ontwikkelen is veranderen en veranderen is gedrag. En gedrag is HRM.

 

Pagina's